Thursday, January 19, 2012

Makan makan di Kemboja

Ni kira soalan yang agak kerap le orang tanya saya..."makan halal ke?" , bule makan ke? , sedap tak? dan yang sewaktu dengannya la..

Ayam goreng madu. Sedap woo..
Ayam goreng di salut rempah depa, kemudian
dilumur dengan sos gula pedas gitu


InsyaAllah kalau ikut kami, sedap... terbaeekkk. Ada sorang kawan saya (dirahsiakan identiti.. he he), seminggu di Kemboja masa kami buat program Qurban 2011, naik 5 kg... MasyaAllah. 

Ada tempat yang sedap masak, ada yang kurang. Cuma sebab kami selalu dan banyak fokus di wilayah Kampot, biasanya memang sedap amat le. Kalau tak caya, jom ikut kami. Ramai sangat le yang makan bertambah.. ha ha ha

KENAPA DIA SEDAP?
Sebab fresh. Kampot ialah tempat ikan/udang turun di setiap subuh di tepi sungai Kampot. Ikan laut kat sini yang di hantar sehingga lah ke Phnom Penh. Kalau ketam fresh , kami ke wilayah Kep (dlm 30 min dari Kampot). Bukan setakat fresh/segar... tapi masih hidup dlm sangkar di laut, depa ambil, terus masuk dlm periuk dan di masak (tanpa air)... siap masak dalam 10 minit, panas-panas tu terus makan. MasyaAllah, punya le sedap.. yang dah rasa je tahu nikmatnya.
Nelayan tiba di tepian pantai Kampot dan raih meraih
ikan bermula. biasanya lepas Subuh. 
Sini masakan nya banyak stail ala Siam sikit. Banyak sup dan ada ala tomyam, cuma dia tak pedas. So, ada gak le sos cicah macam kalau kita makan di restoran Thai. Even sos cicah ni, yang Kampot & KohKong rasanya sedap sikit dibandingkan dengan di tempat lain. 

Tapi bab sedap tu subjektif kan.. susah nak diklasifikasi. Cuma, apa yang kami pengalaman bawak kekawan ke sini, memang bab makan sedap.. lebih sedap dari malaysia la.. 
ketam hidup tu bang... ditarik dari sangkar yang diletak dlm laut
fresh from the sea!! Bismillah.
BERAS DIA MACAM BERAS SIAM ?
Haa.. cite pasal beras, depa tak import beras, dan makanan ruji sama macam kita la, makan nasi. Beras Kemboja ada le 3-4 gred. Kalau gred murah tu, macam yang kita dulu-dulu bagi ayam makan. kalau Gred baik, dia rasa lebih lembut & sedap sikit dari beras Siam yg RM50/kg tu, cuma dia tak panjang sangat. 
depa tengah memotong padi. Mcm kat Kedah zaman 70an dulu
Kenapa dia sedap? Itu saya tak boleh jawab le, sebab bukan expert dalam bidang ni. Cuma saya agak sebab jenis nya, dan juga sebab dia fully organik. Depa tak pakai racun langsung dan semua guna teknik tradisional. Bajak gunakan kerbau, tanam cucuk, banting manual... macam tu la.  dan fresh... lupa plak.
saya tengah cuba MEMBANTING PADI...
he he.. tak pernah sebenarnya sebab
tempat saya takda padi. 
HALAL KE?
Kalau orang Islam masak, InsyaAllah halal le. Sebab program kami di DMK memang le ziarah family Muslim kan, so depa la tukang masak. Ayam beli atau tangkap hidup-hidup, kita sembelih sendiri, kita buang bulu sendiri dan masak le sendiri.. bab buang bulu yg letih la tu.

Tapi pasal ayam & daging agak mahal, so depa selalu makan sayur je, yang dikutip di sekeliling rumah atau kawasan depa. Makanan laut tu pun sebenarnya jarang-jarang sangat sebab dengan pendapatan yang amat kecil, mungkin beberapa kali je setahun merasa, even nelayan sekalipun, sebab depa jual apa yang ada.
di Perai Tenor. Di sini kebanyakan rumah tiada elektrik, tapi tuan rumah
ni beria bebenor ajak makan rumah dia. Siap gadaikan gelang
utk beli beberapa ekor ayam utk kami makan. Lampu tu lampu
kamera (ni masa TV3 ikut saya utk program Majalah3)
Cuma bila tetamu datang, dia punya lauk, perkhh... diorang pun silap-silap hanya merasa 1-2 kali setahun lauk macam tu. Pasal tu le kalau rumah yang kami singgah, kalau ada jamu makan, kita hulur la untuk cover cost.. sebab ada yang sampai bergadai untuk beli ayam/daging untuk jamu tetamu walaupun mereka tak makan... MasyaAllah.

Numpang (roti perancis) + kari (aqiqah lembu).. dan air gas..
ni le menu TERBAEEKK mereka masa kami anjur
Buka Puasa (Iftar) Ramadhan lalu..

APA YANG SPECIAL?
NUMPANG = Roti Perancis. Lembut & rangup. Kalau kat Malaysia, keras.. ketuk kepala pun boleh pening.
SUP = kuteow ke mihun ke, depa makan sarapan, tengahari, malam... mi besar mcm kita depa takda
KARI = campur sekali dengan betik muda , supaya dia lebih pekat dan jadi sayur
TOMYAM = versi Kemboja. dia takda serai... dan tak berapa pedas. Warna pun ala sup aje.
SEAFOOD = ikan ke, udang ke, ketam ke (sotong tak berapa nampak plak)... semua sedap pasal fresh-fresh.. 

Ni le KUTEOW SUP versi Kemboja
mcm Mihun je kan.. 

Sahabat-sahabat sebelum nak NGAP.. tengok le deretan
lauk yang depa sediakan.. terbaeekk

NAK MERASA?
Kena rasa, tak sama dengan membaca. Yelah, membaca ni tak kenyang.. (kenyang info le) dan tekak tu tak rasa.. So, kalau nak merasa, meh la ikut kami. Camna nak ikut? sila ke blog http://umrahtransformasi.blogspot.com/ ada trip ke Kemboja... menarik woo..

No comments:

Post a Comment